Ritkán írunk tanári mobilitásokról, de ez nem azt jelenti, hogy nincsenek:) Nem is olyan régen volt szerencsénk 10 lelkes szakközépiskolai tanárt kiküldenünk Drezdába, ahol egy hétig tanulmányozhatták a német duális szakképzési rendszert, ami a gyorsan változó munkaerőpiachoz igazodik.
Csak széljegyzetnek írunk róla: A duális képzés olyan középfokú szakképzési forma, amelynek során a tanintézetben folyó elméleti oktatás a vállalatoknál, cégeknél zajló gyakorlati képzéssel párhuzamosan történik.
A tanárok Drezdában egy egyhetes képzésen vehettek részt, mely magába foglalt több terepszemlét is, például eljutottak egy helyi szakközépiskolába és a helyi iparkamarába is. Az elméleti rész alatt a német szakképzés jogi szabályozásával ismerkedtek, a működési folyamatokról, és a helyi szakképzési tanárok képzéséről, továbbkézéséről. A gyakorlati rész arra fókuszált, hogy egy-egy intézményt meglátogatva valódi tapasztalatot szerezzenek az iskolák alapvető struktúrájáról és a tanórák menetéről. A látottakról volt idejük beszélgetni a diákokkal és a szaktanárokkal egyaránt. Emellett a helyi iparkamara vendégei is voltak, ahol kerekasztal beszélgetés keretében ismerték meg az iparkamarák helyzetét és jelentőségét a szakképzés terén.
Tanáraink a legizgalmasabb témát is nagy érdeklődéssel fogadták: a munkaerőpiac és szakképzés digitalizálódása, a tanulók és munkatársak felkészítése a digitális világ kihívásaira. Elhangzott, hogy fontos minden ország és intézmény számára, hogy az új digitális kompetenciákat és ezzel megjelenő eszközöket ne zavaró tényezőknek és problémának bélyegezzék meg, hanem a tanulást, fejlődést és előrehaladást segítő hatékony módszerként.
Az eszmecserék mellett természetesen a tanároknak volt ideje várost nézni, megismerkedni a helyi ízekkel, múzeumokkal és gyakorolni az idegennyelvű kommunikációt is. Gyorsan elrepült ez az egy hét, de a levont tanulságok és új módszertanok tekintetében bizonyosan hosszútávú hatása lesz.