A korai iskolaelhagyás megelőzése

A téma fontossága, jelentősége:

Ismert tény, hogy napjainkban nagyon sok tanuló esik ki az oktatásból. Azoknak, akik kimaradnak az iskolából, esélyük sincs megtalálni, mi az, ami igazán érdekli őket, esélyük sincs fejlődni, és megalapozni az életüket. Kinek a felelőssége ez? Kurzusunk során arra próbálunk a választ adni, hogy mi, pedagógusok mit tehetünk azért, hogy a korai iskolaelhagyást megelőzzük.

Ez a kurzus azoknak szól:

  • akik meg akarják érteni, és támogatni szeretnék azokat a tanulókat, akik ki vannak téve a korai iskolaelhagyás veszélyének;
  • akik hajlandóak gondolkodni azon, hogyan lehetne a tanulást érdekesebbé és sikeresebbé tenni mindenki számára;
  • akik meg akarják érteni, miért van az, hogy számos tanuló nem szeret iskolába járni, és akik szeretnének tenni a lemorzsolódás ellen;
  • akiket érdekel, hogy ők maguk milyen módon érhetik el, hogy a tanulók jobban érezzék magukat az iskolában, és az életben egyaránt.

Témák:

A kurzus fókuszában a résztvevők érzékenyítése áll azon tanulók irányában, akik veszélyeztetettek a korai iskolaelhagyás szempontjából; fejleszti személyes készségeiket, tudást és új módszereket nyújt számukra. Külön figyelmet kap a tanuló központú megközelítés, amely kulcseleme a fiatalok iskolába való visszavezetésének, illetve fontos, hogy megértsék, hogy a korai iskolaelhagyás nem csak rendszer- vagy intézményi probléma, hanem minden szakembernek megvan a saját felelőssége és feladata a probléma kezelésében. A résztvevők képesek lesznek arra, hogy felismerjék, nekik mi a feladatuk a megelőzésben, illetve a reintegrációban.

A képzés kimenete:

A kurzus végére a résztvevők

  • jobban meg fogják érteni a fiatal iskolaelhagyókat, illetve az igényeiket;
  • ismerni fogják a hatékony megoldásokat, iskolákat, programokat;
  • megfelelő kompetenciákkal fognak rendelkezni a fiatal iskolaelhagyókkal való munkához;
  • fejlődik a módszertani repertoárjuk;
  • képesek lesznek arra, hogy tervet dolgozzanak ki, adaptáljanak saját helyi környezetükre, lehetőségeikre;
  • feltérképezi és növeli a tudatosságot, a prevenciós és reintegrációs kapacitásokat és lehetőséget;
  • megismeri az egyén-központú gondolkodást az oktatás terén, illetve új ötleteket és példákat gyűjt.

 

Miért pont ezt a kurzust válassza?

A képzést olyan szakemberek tartják, akik jelentős tudással, és több évtizedes tapasztalattal rendelkeznek a témában: olyan fiatalokkal foglalkoznak, akik kevesebb lehetőséggel rendelkeznek, mint társaik. Oktatóink jelenleg is dolgoznak, és jó példával szolgálnak a középiskolai iskolaelhagyás terén, ahol a „segítő pedagógiát” sikerrel alkalmazták. A módszer számos iskola-fejlesztési programban átvételre került Magyarországon.

A kurzus nagymértékben számol a résztvevők tapasztalataival, tudásukkal, aktivitásukkal. A képzés témája finomhangolásra kerül a résztvevők igényei, érdeklődése alapján, amelyet kérdőívekkel fogunk felmérni. A fókusz az egyéni készségek fejlődésén lesz. Az egyes témákon érzékenyítő gyakorlatokkal, csoport- és pármunkával, brainstorminggal, strukturált feladatokkal, szerepjátékokkal, esettanulmányokkal, társ-segítő szituációkkal és reflektív technikákkal és gyakorlatokkal fogunk dolgozni. Terveink között szerepel egy többoldalú társ-segítő szituációs gyakorlat is. Intézménylátogatások, dokumentumfilm nézés- és diskurzus a filmről, történetmesélés diákokról mind azt a célt szolgálják, hogy elmélyítsék a résztvevők tudását és szakértelmét a kérdésben. Minden egyes tanulási egység esetében a témát egy strukturált csoportbeszélgetéssel, többoldalú visszacsatolással zárjuk. Az egyéni készségfejlesztési és munkaterv a kurzus utáni munka sikerét szolgálja.

A kurzus programja

  1. nap: Kik az iskolaelhagyók?
  • A különböző országokból, kultúrákból érkezett résztvevők tudás- és tapasztalatmegosztása
  • Történetmesélő videók a veszélyeztetett tanulókról
  • Mit várnak a veszélyeztetett tanulók az iskolától?
  • Hogyan befolyásolja az iskolaelhagyók nehéz élete a viselkedésüket, és a tanulási motivációjukat?
  • A fiatal iskolaelhagyók jellemzői
  • Az iskolaelhagyók különleges igényeinek azonosítása

 

  1. nap: Egy második esély iskola meglátogatása Budapesten

Beszélgetés a tanulókkal és a tanárokkal az iskolában való napi életükről.

Tematikus workshopok kiscsoportban:

  • A „segítő iskolák” rendszere, ahol az oktatás és az egyéni támogatás egyszerre van jelen
  • A „tanuló-segítő páros” és a szerződéses rendszer
  • Segítőtanárok csapatmunkája
  • Egyéni fejlődés és tanulási program
  • Az iskola szervezése
  1. nap: Lehetőségek a fiatal iskolaelhagyók visszavezetésére az iskolába
  • „Tanoda”-módszer tanulságai (beépíthető elemek, támogató és hátráltató tényezők a résztvevők helyi környezetében)
  • A résztvevők lehetőségeinek feltérképezése: „második lehetőség” teremtése az iskolaelhagyóknak a saját képességeikre, tudásukra, illetve a helyi lehetőségekre fókuszálva.
  • Az „egyén-központú” oktatás, mint hatékony megközelítés.
  • Az erősségeken alapuló fejlesztés a fiatal iskolaelhagyók támogatásakor.
  • Délután: a KOMA Labor műhely meglátogatása – ez egy, a veszélyeztetett tanulók számára indult program
  1. nap: Mi a tanár, és mi az iskolavezetés szerepe az iskolaelhagyásban, és az iskolába való visszavezetésben?
  • Az iskola, mint oktatási környezet;
  • Az iskola vezetésének és a tanároknak a felelőssége abban, hogy motiváló, elfogadó, biztonságos és támogató atmoszférát teremtsenek az iskolában;
  • A tanár-diák kapcsolat jelentősége;
  • A tanár, mint segítő személy.
  1. nap: Személyes fejlődés és munkaterv
  • A résztvevők kompetenciáinak, lehetőségeinek feltérképezése, tisztázása a kurzus során összegyűjtött tapasztalatok alapján;
  • A résztvevők beavatkozási és fejlesztési lehetőségei a helyi körülményektől függően;
  • Személyes fejlődési terv az egyéni kompetenciák fejlesztésére;
  • Lépésről-lépésre fejlesztési munkaterv készítése a jövőbeni feladatokra;
  • Dilemmák, kockázati tényezők és kezelésük.

Kurzus regisztráció

Az űrlap kitöltése csak 3 percet vesz igénybe. Amennyiben válaszol, rövidesen megkeressük a lehető legtöbb hasznos információval. Átlagos válaszadási időnk 24 óra

Ossza meg az ismerőseivel!

Facebook
Twitter
LinkedIn