Kisgyermekkori nevelés
A kisgyermekkori kétnyelvű oktatás pedagógiája
Miért fontos ez?
Kihívást jelenthet az idegennyelvi oktatás, amennyiben a tanított nyelvet nem beszélik rendszeresen az oktatási intézményben. A gyermekek nyelvtudása különösen fontos a szülők számára a mai globalizált világunkban. A korai idegennyelv tanulás népszerűsége növekszik egyre több európai országban, ezért egyre több óvoda gondolkodik abban, hogy valamilyen formában idegennyelv oktatást szolgáltasson. Fiatal korban a gyermekek nyelvtanulási folyamata egyedi jellemzőkkel rendelkezik, amely az életkornak megfelelő pedagógiai eszközök és oktatási módszerek alkalmazását igényli.
Kinek lehet hasznos ez a kurzus?
Ez a képzés elméleti és gyakorlati tudást nyújt azoknak a szakembereknek, akik fiatal gyermekekkel dolgoznak (óvodában, iskolaelőkészítőben, általános iskola alsó tagozaton dolgozó pedagógusok, tanár-asszisztensek, gondozók, stb…) A kurzus mindazon egyéb szakemberek számára is fontos információkkal szolgál, akik támogatják a kisgyermekek nyelvtanulását, beleértve a nyelvtanárokat és szociális dolgozókat is.
Miről fogunk beszélni?
A kurzus áttekintést nyújt a kora gyermekkori idegen nyelv elsajátításának, a nyelvtanulásnak a jellemzőiről, különös fókusszal a formális intézményi tanulásra. Néhány téma, amelyet a kurzus során feldolgozunk: Mit tanulhatunk a kora gyermekkori második nyelv elsajátításának legjelentősebb kutatásából? Melyek a nyelv elsajátításának lépcsői és jellemzői, és ez mit jelent a gyakorlatban? Milyen modellek léteznek a kéttannyelvű oktatás terén Magyarországon, Európában és azon túl, és melyik tűnik a leginkább hatékonynak? Melyek az életkornak megfelelő módszerek a kisgyermekkori idegennyelv oktatásban?
A képzés kimenete:
A képzés végére a résztvevők új tudásra tesznek szert, illetve fejlesztik képességeiket, az alábbiak szerint pl:
- áttekintik a legutóbbi kutatást a kétnyelvűség, kéttannyelvű oktatás terén;
- megismerik a formális kéttannyelvű oktatás különböző formáinak tapasztalatait magyarországi és távolabbi példák alapján;
- megtanulnak projekt alapú oktatási tevékenységeket tervezni, vezetni, értékelni;
- megismerkednek az életkornak megfelelő nyelvoktatási pedagógiai módszerekkel a kisgyermekkori oktatásra fókuszálva;
- személyes, társadalmi és tanulási kompetenciák fejlesztése;
- a kulturális tudatosság és kifejezési kompetenciák fejlesztése
A kurzus végén valamennyi résztvevő részvételi igazolást kap.
Miért pont ezt a kurzust válassza?
Magyarországon a koragyermekkori oktatás terén meglévő tradíciók és hatalmas tudás tovább gazdagodott számos innovatív nyelvtanítási módszerrel, melynek figyelemre méltó eredményei vannak. Ez a képzési anyag, melyet a terület tapasztalt szakértői mutatnak majd be, ötvözi a szakterület legújabb elméleti és gyakorlati tudását.
Tapasztalatok első kézből:
A képzés alatt a résztvevőknek lehetőségük lesz meglátogatni kéttannyelvű oktatási intézményeket, amelyek különböző nyelvtanítási módszereket alkalmaznak. Lehetőségük lesz részt venni órákon, megfigyelni, hogyan kerülnek a gyakorlatban alkalmazásra a pedagógiai módszerek. Lehetőségük lesz továbbá arra is, hogy az óra után megbeszéljék az órával kapcsolatos tapasztalataikat a tanárokkal, és válaszokat kapjanak a felmerült kérdéseikre, hogy minél mélyebben megértsék a témát.
A kurzus programja
- nap 9.00 – 14.00:
- Mi a kétnyelvűség?
- Előny vagy hátrány a kétnyelvűség a gyermekek számára?
- Milyen korán kezdjünk el nyelvet tanítani?
- Hogyan tanulnak a fiatal gyermekek nyelveket? – A nyelvtanulás jellemzőinek kifejtése.
- Hogyan tudjuk ellenőrizni a fiatal gyermekek nyelvtudását?
- Különböző formális nyelvtanítási módszerek, sikereik és kihívások. Tapasztalatok Magyarországon, Európában és azon túl.
- nap 9.00 – 14.00:
- Interkulturális oktatás az óvodában. Hogyan tanítsunk heterogén csoportokat (különböző országokból származó gyerekek)?
- Milyen szervezeti kultúra támogatja leginkább a külföldi nyelvtanulást?
- Milyen az a projekt alapú tanulás és hogyan használjuk koragyermekkorban?
- Hogyan tanítsunk idegen nyelvet hatékonyan projekt alapú tanulással? Melyek a hatékony idegennyelv tanítás pedagógiai módszerei az első iskolai években?
- Hogyan támogathatja az IKT a nyelvoktatást a korai években?
- nap 9.00 – 14.00:
- Gyakorlati eszközök: Idegen nyelv oktatása az óvodában a napi rutin részeként.
- Gyakorlati eszközök: Idegen nyelv oktatása az óvodában zenén és csoportos játékokon keresztül.
- Gyakorlati eszközök: Idegen nyelv oktatása az óvodában komplex mesélős projekteken keresztül (beépítve a tornát, zenét, művészetet, matematikát és tudományos tevékenységeket)
- Gyakorlati eszközök: Idegen nyelv oktatása korosztálynak megfelelő pedagógiai módszerekkel az első iskolai években.
- nap 8.30 – 14.00:
- Egy kéttannyelvű (magyar-angol) óvoda meglátogatása. Kerekasztal beszélgetés az óvónőkkel.
- A pedagógiai módszerek elemzése, beszélgetés a tapasztalatokról, összegzés.
- nap 8.30 – 14.00:
- Kéttannyelvű általános iskola (angol) meglátogatása. Kerekasztal beszélgetés a tanítókkal.
- A pedagógiai módszerek elemzése, beszélgetés a tapasztalatokról, összegzés.