A téma fontossága, jelentősége:
A fiatalok számára ma már szinte lehetetlen a digitális világ elkerülése. A kérdés, csak az, hogy mikor kerülnek vele kapcsolatba, mennyi segítséget támogatást kapnak, és milyen kapcsolatot alakítanak ki vele. Azok akik ideje korán magukra maradnak ebben a világban, könnyen elmauglisodhatnak, vagyis a digitális világ farkas törvényei szerint alakulhat viselkedésük, gondolkodásuk, identitásuk, kommunikációjuk, mert azt tanulják meg, hogy annyit érsz ahány like-od van, bármit megtehetsz másokkal következmények nélkül, vagy következmény és erőfeszítés nélkül kielégítheted pszichés szükségleteid online. Ennek számos következménye lehet, a ma sokat látott burjánzó online bántalmazási formáktól, a függőségi mintázatokig. A kurzus során arra keressük a választ, hogy hogyan tudunk mi felnőttek, pedagógusok a leghatékonyabban segíteni nekik.
Ez a kurzus azoknak szól:
- akik meg akarják érteni, a digitális világot, a közösségi oldalak, videojátékok, és okos kütyük világát, ezek ránk gyakorolt hatásait,
- akik meg akarják érteni mai fiatalokat, az ő mozgató rugóikat, szükségleteiket,
- akik segíteni akarnak a fiataloknak tudatos, kiegyensúlyozott digitális állampolgárrá válni,
- akik készek ebben a folyamatban partnerként tekinteni a fiatalokra, elfogadva hogy számos dologban a diákok, és nem ők lesznek a tájékozottabbak, és ezt tudják hasznosítani.
Témák:
A kurzus középpontjában a digitális világ (internet, játékok, kütyük) és az abban megélhető élmények állnak, természetesen a fiatalokra kihegyezve. Cél a résztvevők érzékenyítése azokra a diákokra akik veszélyeztettek lehetnek, vagy esetleg a digitális világ hatására már problémásnak bizonyulnak. Fejleszti tudásukat eme világgal kapcsolatban, új módszereket, és eszközöket ad. Célja a preventív lépések megmutatása és felkészítése a problémák kezelésére. Külön hangsúly helyeződik a tanuló központú megközelítésre, és a digitális eredetű problémák nagyobb összefüggéseire.
A képzés kimenete:
A kurzus végére a résztvevők
- jobban meg fogják érteni a fiatalok online szokásait, viselkedési mintáit,
- a fiatalokat online viselkedésükben is egyedi, színes egyéniségekként fogják szemlélni,
- ismerni fogják a digitális világ alappilléreit, pszichológiai sajátosságait ,
- képesek lesznek az érintett fiatalokkal folytatott beszélgetésre, a számukra korábban ismeretlen online dolgokban is,
- fejlődik a módszertani eszköztárjuk,
- önmaguk is tudatosabb felhasználók lesznek, és ezt képesek lesznek tovább adni, erre ösztönözni a fiatalokat is akikkel dolgoznak,
- képesek lesznek felmérni az árulkodó jeleket, ha egy fiatalnak segítségre van szüksége,
- különbséget tudnak tenni, hogy egy fiatalnak prevenció, intervenció, vagy más segítségre van szüksége,
- tudni fogják mikor kell külső szakembert pl: pszichológus bevonni.
Miért pont ezt a kurzust válassza?
A képzést minden esetben olyan szakember tartja, aki a témában kompetens, jelentős elméleti tudással, és gyakorlati tapasztalattal rendelkezik. A digitális világról szerzett ismereteiben napra kész, és gyakorlati munkája során olyan fiatalokkal is foglalkozik, akik érintettek a digitális világ jelenségeiben, kihívásaiban, és e mellett segít nekik kihozni magukból minél jobb teljesítményt, tanulmányi eredményt, kiegyensúlyozott életvitelt.
A kurzus nagy mértékben alapoz a résztvevők saját élményeire, digitális tapasztalataira a mindennapokból, szakmai alapismereteire, diákokkal szerzett tapasztalataira és persze aktivitásukra. A résztvevők igényei, kérdései szerint a képzés tematikája finom hangolásra kerül majd. Az egyik fő fókusz a generációs szakadék áthidalása a résztvevők is diákjaik között, ehhez az egyes digitális jelenségeken végig haladva, mint például a videójátékok, közösségi média stb. saját élményű gyakorlatokkal, a digitális jelenségeket közelebb hozó páros, csoportos játékokkal, brainstorminggal, szerepjátékokkal, helyzetgyakorlatokkal dolgozzuk fel. A gyakorlatokat, minden esetben elméletileg megalapozzuk, majd egy strukturált csoportbeszélgetéssel körbejárjuk és feldolgozzuk, így maximalizálva azok hasznosságát, és a tanulságok kiemelését.
A kurzus programja
1. nap: Generációk az interneten?
- A különböző országokból, kultúrákból érkezett résztvevők tudás- és tapasztalatmegosztása.
- A Digitális generációk gyakorlati áttekintése (X,Y,Z ki mire használja).
- Generációs térkép elkészítése (munkájuk során milyen generációk érintkeznek).
- Az online tér lélektani alapjai (hiperperszonalitás, arc és névnélküliség stb.).
2. nap: Játékok régen és MA
- Saját játék emlékeik, és játékos énünk felidézése.
- Alapvető különbségek az offline és online játékok között.
- Videojátékok története, fajtái (RPG, FPS, RTS, MMO stb.).
- Pozitív és negatív hatások rövid és hosszú távon (a kognitív készségfeljesztéstől, az addikcióig.
3. nap: A hatások okai, avagy min múlik, hogy a pozitív vagy a negatív hatások érvényesülnek.
- Mennyi időt egészséges digitális szórakozással tölteni.
- Mivel szerencsés időt tölteni.
- Az egyéni motiváció fontossága.
- Egészséges versus egészségtelen mintázatok.
4. nap: Veszélyek a neten. A nyilvánvalótól a kevésbé nyilvánvalóig
- külső veszélyek: Hackerek, bűnözők ragadozók,
- saját tapasztalatok,
- külső versus belső veszélyek,
- online agresszió (trollkodás, zaklatás, bullying),
- online szexualitás (sexting, sexchat, pornó),
- digitális függőségek.
5. nap: Pozitív lehetőségek és kilátások
- gamifikáció avagy mit tanulhatunk a játékokból,
- digitális szokások és pályaválasztás,
- új digitális kultúra,
- digitális házirend elkészítése.